Bekkeninstabiliteit

Klachten van het bekken komt vaak voor in de zwangerschap. Ongeveer
de helft van alle zwangeren vrouwen heeft wel een vorm van bekkenpijn.
Wanneer deze pijn heel erg wordt, spreken we van echte bekkeninstabiliteit.

Last van je bekken?

Zie je bekken als een ring van 3 botdelen die door spieren en banden bij elkaar gehouden worden. Door de zwangerschapshormonen worden de gewrichten tussen de botten en de banden soepeler. Dit is nodig om straks te kunnen gaan bevallen. Maar als door de instabiliteit pijnklachten ontstaan spreken we van bekkeninstabiliteit. Het kan er al inschieten wanneer je alledaagse dingen doet als traplopen.

Last van je bekken ontstaat bij je eerste zwangerschap rond 20 weken. Ben je zwanger van je 2e of 3e kindje en heb je veel last gehad van je bekken tijdens je eerste zwangerschap? Dan kunnen bekkenklachten al eerder ontstaan. Bekkenpijn/bekkeninstabiliteit kan ook na je bevalling ontstaan. De banden zijn dan te ver opgerekt.

Gratis pretecho

Wil jij een GRATIS pretecho?

Schrijf je dan nu in bij Eedenburgh!

• 2D echo bij 16 of 30 weken
  • Op eigen praktijk

Symptomen van bekkeninstabiliteit

Bekkeninstabiliteit herken je door de volgende symptomen:

• Pijn in je bekken: een zeurende, brandende of scherpe pijn. Dit kan lokaal zijn, maar ook uitstralen
  • Sneller vermoeid zijn
  • Pijn die je ervaart als je op staat uit bed of een stoel. Het duurt dan even voordat je goed kan staan of lopen.
  • Darmklachten of incontinentieklachten.

Tips bij bekkeninstabiliteit

Blijf bewegen. Het opstarten van een beweging doet pijn. Het blijven bewegen zorgt juist voor sterke spieren, maar ga niet over pijngrenzen heen. Dus luister naar je lichaam. Heb je na beweging veel tijd nodig om te herstellen, doe het de volgende keer wat rustiger aan. Sommige bewegingen zijn niet fijn voor je. Het kan bijvoorbeeld zo zijn dat stofzuigen pijnlijk is voor je. Vraag daarom ook om hulp van je partner, familie of vrienden.

Geef je lichaam tijd om te herstellen. Praat erover met ons. Wij kunnen je als verloskundige tips geven. Het gaat over dingen die je elke dag doet zonder erbij na te denken: het in en uit bed stappen, bukken, traplopen, het zitten op een stoel enz. Ook kunnen we het advies geven om eens langs een bekkenfysiotherapeut te gaan.

Zo’n goed gevoel aan overgehouden

“Eedenburgh verloskundigen hebben mijn ontzettend goed geholpen. Bevallen zal nooit mijn hobby worden, maar ik heb er een heel goed gevoel aan overhouden.”

Het team van Eedenburgh Verloskundigen

We werken met drie verloskundigen in de praktijk. Karin Kolvoort, Gabriëlle van Bokhoven-Ott en Marieke Kalkhoven hebben samen meer dan 60 jaar ervaring in het vak. Vanuit drie locaties, 2 in Hilversum en 1 in Loosdrecht, kun je bij ons terecht. We worden ondersteund door onze 2 echoscopistes: Liesbeth en Gretha.